Kenya, William Ruto’yu Başkan Olarak Başlatacak, ancak Kenya Televizyonu Çoğunlukla Kapatılıyor


NAIROBI, Kenya — William Ruto Salı günü düzinelerce küresel lider ve diplomatın katılacağı bir törenle Kenya’nın beşinci cumhurbaşkanı olarak göreve başlayacak – Doğu Afrika’nın en büyük ekonomisinde demokrasinin yerini vurgulayan acı bir seçim sezonunun ardından barışçıl bir iktidar devri.

Ancak basın özgürlüğü için potansiyel olarak uğursuz bir işaret olarak, Bay Ruto’nun ekibi yerel televizyon istasyonlarının erişimini sınırladı. açılışa, törenin münhasır yayın haklarını yabancı bir televizyon servisine devretmek. (Yerel gazete ve radyo istasyonlarından gazeteciler, duruşmaları bizzat takip edebilirler.)

Kampanya sırasında Bay Ruto, Kenya’nın medya kuruluşlarını kendisine karşı önyargılı olmakla suçladı ve bazı analistler, törene erişimlerini kısıtlama kararının, kızgınlığının bir işareti olduğunu söyledi.

Basılı ve televizyon haber kuruluşlarının sahibi olan Nation Media Group’un genel yayın yönetmeni Mutuma Mathiu, bir röportajda, güç transferini ele almanın “milli görevleri” olduğunu söyledi ve örgütünü önyargı suçlamalarına karşı savundu.

Ancak, “Bir düğünde çamur kavgası başlatmak ve bu süreçte gelinin elbisesini kirletmek istediğimizi sanmıyorum” dedi.

Bay Ruto, 9 Ağustos oylamasında, sonucu reddeden ve Yüksek Mahkemede itiraz eden rakibi Raila Odinga’ya karşı çok ince bir farkla zafer kazandı. Ancak mahkeme, geçen hafta oybirliğiyle alınan bir kararla Bay Ruto’nun zaferini onadı.

Son 10 yıldır ülkenin başkan yardımcısı olan 55 yaşındaki Bay Ruto, Kenya’nın Rift Vadisi’ndeki küçük bir köyde dindar bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi ve burada mısır ekimine yardım etti ve çıplak ayakla okula gitti. Politikaya olan ilk ilgisini 1990’larda gösterdi, Kenya’nın uzun süredir hükümdarı Daniel arap Moi’nin sadık bir müttefiki oldu, Parlamento’da bir pozisyon kazandı ve daha sonra tarım ve yüksek öğrenim bakanı olarak görev yaptı.

Onun olağanüstü yükselişi neredeyse on yıl önce, Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin 2007 seçimlerini takip eden şiddeti düzenlemeye yardım etmekle suçlayarak onu insanlığa karşı suçlarla suçlamasıyla sona erdi. Ancak, başkan yardımcısı olarak görev yaptığı hükümetin delil toplamayı engellemesi ve tanıkların ifadelerini geri çekmesi nedeniyle Mahkeme, 2016 yılında aleyhindeki davayı düşürdü.

Baş döndürücü zenginliğine rağmen, lüksü içeren bir iş imparatorluğu ile oteller, çiftlikler ve büyük bir kümes hayvanı işleme tesisi olan Bay Ruto, kampanyasını bu yıl Kenya’nın “dolandırıcılarına”, geçimini sağlamaya çalışan çok sayıda genç ve hırslı çabacıya yöneltti. Kampanya sırasında Bay Ruto, eski bir başbakan ve muhalefet figürü olan Bay Ruto’nun rakibi Bay Odinga’yı destekleyen patronu Başkan Uhuru Kenyatta ile çatıştı.

Bay Kenyatta, Bay Ruto’yu Pazartesi akşamına kadar tebrik etmedi. onu cumhurbaşkanlığı ofisinde karşıladı. Bay Kenyatta’nın açılışta olması bekleniyor, ancak Bay Odinga bir tweette söyledi katılmayacağını söyledi.

Bay Ruto, ekonomik, politik ve sosyal zorluklarla karşı karşıya olan bir ulusun başına geçiyor. Kenya’nın ekonomisi, çoğu büyük altyapı projelerini finanse etmek için ödünç alınan ağır borçlarla boğuşuyor. Enflasyon tırmanıyor, para birimi dolar karşısında değer kaybetmeye devam ediyor ve Ukrayna’daki savaş nedeniyle gıda ve yakıt fiyatları hızla yükseliyor. Arka arkaya dört mevsim ortalamanın altında yağışlar dört milyondan fazla Kenyalıyı aç ve susuz bıraktı.

Kenya – Etiyopya, Somali, Güney Sudan ve Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde – çekişmelerle dolu bir bölgede bulunuyor ve gözlemciler Bay Ruto’nun bölgede barış ve istikrarı teşvik etmede rol oynayabileceğini söylüyor.

Ancak evde, bir seçimin tırnak ısırmasının ardından bölünmüş bir ulusla karşı karşıyadır.

Nairobi Üniversitesi Geliştirme Araştırmaları Enstitüsü’nden bir akademisyen olan Dr. Karuti Kanyinga, “Gelen yönetimin tam bir gelen kutusu var” dedi. “Endişelenecek çok şey var.”

Bu endişeler, bu hafta sonu, Bay Ruto’nun ekibi, açılışı yerel medya kuruluşlarına değil, bunun yerine yalnızca Güney Afrika ödemeli TV şirketi MultiChoice’a bağlı olan MultiChoice Kenya’ya kapsayacak şekilde özel yayın hakları verdiğini duyurduğunda yeniden canlandı. Kenya medyası, Güney Afrika çıkışından yapılan yayına güvenmek zorunda kalacak.

Bay Ruto’nun sözcüsü Dennis Itumbi, Çoktan Seçmeli Kenya olduğunu söyleyerek bu hareketi haklı çıkardı. sadece herhangi bir özel müteahhit değil ama oldu kısmen sahip olunan Kenya’nın ulusal yayıncısı tarafından. Pazartesi akşamı editörler, tedbiri hâlâ müzakere ettiklerini söylediler.

Ancak Bay Ruto’nun iletişim ekibinin bir üyesi olan Wanjohi Githae, bir kısa mesajda yerel medyanın yayın araçlarını getirebilmesine rağmen, “stadyum yakınında hiçbir yerde” onlar için park yeri olmadığını söyledi.

Medya analistleri, hareketin basının daha da boğulacağı bir dönemin habercisi olmadığını umduklarını söylediler.

Kıdemli bir gazeteci ve iletişim stratejisti olan David Makali, “Bu önlemin nasıl uygulandığına bakıldığında optikler olumlu görünmüyor” dedi. Ancak yeni hükümete şüphe duymaya hazırım ve bunun basını bastırmak için kasıtlı bir hareket olmadığını umuyorum” dedi.





Yorum yapın